Et grønt tag der vækker eventyr til live
Det var en opgave ud over det sædvanlige, da Phønix Tag Fyn anlagde et eventyrligt grønt tag på prestigeprojektet H.C. Andersens Hus i Odense.
”Det ville være århundredets underdrivelse at påstå, at et projekt som det her har været business as usual, særligt i forhold til planlægning og logistik.” Sådan siger Leif Dupont fra Phønix Tag Fyn, der var leder af tag-entreprisen på det 5.600 m2 store projekt udtænkt af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma.
Leif Dupont har arbejdet 40 år i branchen og tøver ikke med at sige, at det nye museum uden sammenligning er det mest specielle projekt, han har været involveret i.
2.600 Kvadratmeters unik løsning
Og H.C Andersens Hus er da også et ’kuriosum’, som Leif Dupont kaldet det. To tredjedele af museet ligger under jorden og er bundet sammen med en eventyrhave i gadeplan, forbundet gennem ’hemmelige’ afsnit.
Niveauforskelle præger byggeriet, og derfor var et grønt tag fra Phønix Tag oplagt, for at give en stærk sammenhæng mellem niveauerne og generelt indgyde til, at gæsterne rammes af en eventyrlig fornemmelse, når de bevæger sig rundt.
I alt blev det til 2.600 kvadratmeter grønt tag beplantet med sedum i en utraditionel løsning på grund af bygningernes mange specielle forme, kurver og facader. Nogle steder når væksterne helt op i 40 centimers grundet helt særlige krav, og fordi Phønix Tag har leveret taget med gro- og pasningsgaranti i et helt år efter overdragelsen.
Derudover har Leif Dupont og de fynske kolleger isoleret havedækket over den underjordiske del af museet. Med en række holdbare løsninger som duo-tag, flammespære og filtunderlag skabte Phønix Tag grundlaget for den eventyrlige have, der smelter sammen med bygningerne i H.C. Andersens Hus.
En fornuftig løsning på vej frem - også til dig
Bygherrer landet over er heldigvis blevet mere opmærksomme på mulighederne i grønne, miljøvenlige tage. Og her er det tit Phønix Tag, de tager fat på, hvis opgaven skal løses grundigt og til tiden. Men altså også, hvis den skal løses kreativt, ligesom det var tilfælde ved prestigebyggeriet midt i Fyns største by.
Udover at være smukt, er et grønt tag først og fremmest en fornuftig løsning. Planterne på taget binder CO2, bidrager til øget biodiversitet og sedumdækket isolerer effektivt mod både kulde og varme. Derudover holder et grønt tag effektivt på regnvand, til det fordamper naturligt. Det forhindrer overbelastede kloakker og oversvømmelser i en tid, hvor skybrud sker oftere og oftere, fordi vandafløbet fra taget reduceres med op til 50%.
Disse fordele er kun få ud af de samlede gevinster, der kan være ved at vælge et grønt tag på både private og offentlige bygninger. Hvis du gerne vil bygge med tanke på miljøet og samtidigt på en måde, hvor byggeriet smelter sammen med naturen (eller bare får et mere naturligt præg), så er et grønt tag den oplagte mulighed. Du kan kombinere et grønt tag med solceller, hvis du samtidigt vil spare på strømmen til din bygning.
Grønne tage kommer i mange forskellige former og udstrækninger, og vi vil selvfølgelig gerne rådgive dig om den løsning, der passer til dig.
Eventyrligt byggeri uden en eneste firkant
Når åbningsceremonien for De Olympiske Lege i Tokyo afvikles den 23. juli 2021, vil det være blot tre uger efter, at det nye museum for H.C. Andersens Hus i Odense blev indviet under overværelse af Dronning Margrethe. Men hvad har de to begivenheder på hver sin side af kloden overhovedet til fælles? Svaret er, at det olympiske stadion i Tokyo og det eventyrlige museum i Odenses centrum er skabt af den samme arkitekt.
I april 2016 kunne Odense Kommune afsløre, at den verdenskendte japanske arkitekt Kengo Kuma havde vundet projektkonkurrencen om et nytænkt H.C. Andersens Hus i Lotzes Have i Odense. Dermed lød startskuddet til et byggeprojekt af den mest eventyrlige slags.
Som et arkitektonisk kuriosum indeholder Kengo Kumas tegninger til det 5.600 m2 store projekt ikke en eneste firkant. Alt er organisk med snoede stisystemer, buede hæklabyrinter, runde pavilloner og et cirkelformet himmelbassin. Samtidig er projektet kendetegnet ved et utal af niveauforskelle. To tredjedele af museet er således etableret som et eventyrunivers under jorden, mens der i gadeplan er skabt en eventyrhave, hvorfra der via sunkne, ”hemmelige” haveafsnit er forbindelse til det underjordiske oplevelsesunivers.
I Eventyrhaven vokser de fem runde pavillonbygninger så at sige op af jorden og skaber med deres nyfortolkning af det traditionelle danske bindingsværk og deres grønne tage i bløde kurver en yderligere dimension i det arkitektoniske udtryk.
Det kræver med andre ord ikke ligefrem en H.C. Andersensk fantasi at forestille sig de mange byggetekniske udfordringer, som de involverede entreprenører blev mødt af, både før og under byggeriet.
Business as UNusual
Efter at have gennemført et udbud på de forskellige fagentrepriser valgte Odense Kommune at lægge tag-, isolerings- og membranentreprisen i hænderne på Phønix Tag Fyn A/S. At det fynske tagfirma overhovedet blev indbudt, handlede ikke mindst om, at man fem år tidligere havde løst tagentreprisen på et andet fynsk prestigeprojekt, nemlig Campus Kollegiet ved Syddansk Universitet, opført af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Nogle måneder efter, at underentreprisen var vundet af Phønix Tag Fyn, samlede Odense Kommune hele projektet hos en enkelt storentreprenør, S. Guldfeldt Nielsen A/S. De fynske tagfolk blev derefter underentreprenører til den velrenommerede tømrer- og snedkervirksomhed fra Odense, fortæller entrepriseleder Leif Dupont fra Phønix Tag Fyn.
Selv om projekteringsarbejdet og alle de nødvendige beregninger var udført på forhånd, var Leif Dupont i sin rolle som entrepriseleder løbende involveret i planlægningsarbejdet, hele tiden i et tæt og tillidsfuldt samarbejde med byggelederne fra Guldfeldt. ”Selv om vi blev forskånet for uoverstigelige problemer, vil det være århundredets underdrivelse at påstå, at et projekt som det her har været business as usual, særligt i forhold til planlægning og logistik,” siger Leif Dupont og understreger, at det nye museum for H.C. Andersens Hus uden sammenligning er det mest specielle projekt, han i sine 40 år i branchen har været involveret i.
Særlige krav til grønne tage
Entreprisen for Phønix Tag Fyn omfatter i alt cirka 5.000 kvadratmeter. Heraf udgøres omkring 2.600 kvadratmeter af de grønne tage på Eventyrhavens fem pavillonbygninger, ligesom områder omkring bl.a. den særlige foyerbygning dækkes med sedum.
På grund af tagenes specielle konstruktion med bløde kurver og ”afskrællede” åbninger til lysindfald var det nødvendigt at skabe en utraditionel sedumløsning. Et valg, der også hænger sammen med, at de grønne tage i henhold til udbudsmaterialet skulle leveres med gro- og pasningsgaranti for de første tolv måneder efter overdragelsen.
”Vi valgte fra start at inddrage en specialiseret underentreprenør, Veg Tech, på sedumdelen,” siger Leif Dupont og forklarer videre, at de særlige krav til de grønne tage bl.a. har medført, at bevoksningen nogle steder er op til 40 centimeter høj. Noget, der med den erfarne entrepriseleders ord er ganske usædvanligt for et sedumtag.
Den anden del af entreprisen for Phønix Tag Fyn har først og fremmest handlet om at etablere isolering og membraner på havedækket over det underjordiske eventyrunivers. Her har Leif Dupont og hans kolleger benyttet en løsning med duo-tag, hvor 350 mm isolering er indesluttet i en sandwichkonstruktion med over- og undermembraner, flammespærre og extruderet polystyren som øverste lag. Oven på polystyrendækket blev der udrullet et filtunderlag, inden landskabsarkitekterne anlagde det eventyrlige haverum, som udgør et væsentligt element i totaloplevelsen.
Japansk kompromisløshed
Ifølge Leif Dupont er det omfattende byggeprojekt i Odenses centrum eventyrligt på flere måder. Det gælder fx det internationale tilsnit, der ikke mindst kom til udtryk gennem involveringen af det japanske arkitektfirma Kengo Kuma & Associates.
”Kengo Kumas partner i arkitektfirmaet, Yuki Ikeguchi, var på byggepladsen et par dage om måneden, hvor hun var med til at sikre, at den verdenskendte arkitekts kreative visioner blev ført ud i livet,” lyder det fra Leif Dupont, inden han med et skævt smil tilføjer: ”Og vel at mærke præcis som Kengo Kuma havde drømt det færdige resultat.”
For Phønix Tag Fyn medførte arkitektens kompromisløse tilgang til byggeriet ingen ekstraordinære udfordringer. Til gengæld gav en særlig træbeklædning af pavillonerne storentreprenørens folk grå hår i hovedet undervejs. På trods af utallige forsøg viste det sig nemlig ekstremt svært at ramme præcis det visuelle udtryk, som Kengo Kuma havde set i sine drømme.
”Men den slags kompromisløse kuriosa er vel i virkeligheden meget passende for et projekt, der netop handler om at vække eventyr og drømme til live,” slutter Leif Dupont med et smil.